Otsikko
Ketkä ovat kirjoittaneet seuraavat runot? Mistä teoksista nämä runot löytyvät? TIPO TIE "Jossain vaiheessa tajusin että isä vaan lähti Me jäätiin Kallioon…

Kysytty

Ketkä ovat kirjoittaneet seuraavat runot? Mistä teoksista nämä runot löytyvät?

TIPO TIE
"Jossain vaiheessa tajusin että isä vaan lähti
Me jäätiin Kallioon
kahden kirkon väliin"

"MEISTÄ TULEE IHMISIÄ kun joku koskettaa meitä
Hiuksista tulee ihmishiuksia kun joku silittää niitä kädellään.."

"KÄY SISÄÄN. Ei sinun tarvitse yhtään pelätä. Kun on elänyt kauan yksi niinkuin minä, sitä on avuton.."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tipo tien on kirjoittanut Anja Snellman. Runo on kokoelmasta Saa kirjoittaa (2004).

Meistä tulee ihmisiä... on Claes Anderssonin kokoelmasta Ajan meno (2008) Jyrki Kiiskisen suomentamana. Ruotsinkielinen alkuteos Tidens framfart ilmestyi 2005.

Käy sisään... on Tuomas Anhavan suomentamaa Bo Carpelania. Alkukielisenä runo sisältyy Carpelanin kokoelmaan Gården (1969). Anhavan suomennos löytyy sekä Carpelan-valikoimasta Elämä jota elät : valitut runot 1946-1983 (1983) että Gården-käännöksestä Piha (1984). Gården oli ensimmäinen kokonaisuudessaan suomennettu Carpelan-kokoelma – ja sekin hieman muokatussa muodossa: runojen järjestystä on muutettu, minkä lisäksi kuusi alkuperäisrunoa puuttuu ja niiden tilalla on kahdeksan samanaiheista runoa Carpelanin muista kokoelmista ja yksi käsikirjoituksesta suomennettu runo.