Mitkä ovat historiallisen romaanin ominaispiirteitä? Millaisia historialliset romaanit ovat?

Kysytty

Mitkä ovat historiallisen romaanin ominaispiirteitä? Millaisia historialliset romaanit ovat?

Vastaus

Vastattu

Kirjasampo määrittelee historiallisen romaanin näin: "Historiallinen romaani on yksinkertaisesti määritellen romaani, jonka tarina sijoittuu menneisyyteen. Kyse on aina kirjoitushetkestä: jos kuvataan kirjoitushetken kanssa samana aikakautena tapahtuneita asioita, on puolestaan kyse aikalaiskuvauksesta. Historiallisen romaanin tarkka määrittely on kuitenkin vaikeaa. Monissa muissakin lajityypeissä liikutaan menneillä vuosisadoilla – esimerkiksi lännentarinoissa. Lisäksi historialliseen romaaniin kuuluu monia erilaisia alalajeja: historiallinen rikosromaani, historiallinen rakkausromaani, historiallinen seikkailuromaani, historiallinen fantasiaromaani, historiallinen aateromaani jne. Lisäksi on olemassa useita lajityyppimäärittelyjä pakenevia historiallisia romaaneja." https://www.kirjasampo.fi/fi/genre/historialliset%20romaanit

Matti Klinge pohtii artikkelisssaan historiallinen romaani, sitä miten historiasta kirjoittaminen on kehittynyt kaunokirjallisuudessa. Hän toteaa lopuksi: "

Historiallisen romaanin lukija ei tietystikään voi tietää, missä kulkee faktan ja fiktion raja,mikä siis on ”tietokirjallisuutta” ja mikä ei. Tunnetut nimet ovat faktaa, mutta fiktiiviset henkilöt saattavat myös olla historiallisen sosiologian näkökulmasta ”oikein” aikaansa ja miljööseen sä konstruoituja, ”ideaalityypillisiä” hahmoja, ja siten lukijan kannalta opettavaisia."  https://journal.fi/tt/article/view/2377/2214

Mm. Adlibris kirjakauppa tarjoaa lukijoiden vinkkejä historiallisiin romaaneihin. https://www.kirjavinkit.fi/avainsanat/historialliset-romaanit/