Olisiko ehdottaa jotakin historiallisia romaaneja, jotka soveltuisivat kuudesluokkalaisille? Entä onko olemassa William Shakespearen teoksiin jollain tavalla…

Kysytty

Hei!
Olisiko ehdottaa jotakin historiallisia romaaneja, jotka soveltuisivat kuudesluokkalaisille? Entä onko olemassa William Shakespearen teoksiin jollain tavalla perustuvia tai viittaavia kirjoja, jotka soveltuisivat kuudesluokkalaisille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
lapsille soveltuvia historiallisia romaaneja on kysytty ennenkin tässä palvelussa, joten ensiksi linkitän ne vastaukset tähän, jos niistä olisi apua tähänkin tilanteeseen:
http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=b1c4f678-7925-497…
http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=93a39b1f-e8d2-49d…

Tein myös haun Keski-verkkokirjastossa 2000-luvulla ilmestyneistä nuorten historiallisista romaaneista. Hakutulosta voit selailla täältä: http://bit.ly/Pirgbz

Tulosjoukosta poimisin Raili Mikkasen ja Maijaliisa Dieckmannin. Esim. Dieckmannin Aleksis Kiven ja Sakari Topeliuksen lapsuutta käsittelevät kirjat tai Mikkasen romaani Aino Kallaksen nuoruudesta tukisivat hyvin kirjallisuuden opetusta. Tosin jos kaipaa seikkailuja, nämä eivät ehkä ole siihen parhaita vaihtoehtoja.

Tulosta selatessa kannattaa pitää mielessä, että hyvin monissa lasten ja nuorten historiallisissa romaaneissa on fantasiaelementtejä, jos ei muuten, niin vähintään aikamatkailun muodossa. Eli osa noista tulosjoukon kirjoista on minun mielestäni enemmän fantasiakirjoja kuin historiallisia romaaneja.

Mitä Shakespeareen tulee, lasten- tai nuortenkirjoista ei oikein löydy sopivaa tunnu löytyvän. Kelpaisiko "William Shakespearen Romeo & Julia Timo Mäkelän sarjakuvana"? Tapahtumat on sijoitettu sadan vuoden takaiseen Helsinkiin. Tai sitten "helpotetut" versiot alkuperäisistä näytelmistä, eli suorasanaisiksi kirjoitetut versiot? Esim. Lamb: Shakespearen tarinoita tai Ryan: Shakespearen tarinoita. Ehkä selkokieliset versiotkin voisivat tulla kyseeseen: ainakin Kesäyön unelmasta ja Romeosta ja Juliasta on olemassa selkokieliversiot.