Minkä suomenkielisen lasten- tai nuortenkirjan olisi tyttö voinut saada joululahjaksi vuonna 1920 (tai 1919)?

Kysytty

Minkä suomenkielisen lasten- tai nuortenkirjan olisi tyttö voinut saada joululahjaksi vuonna 1920 (tai 1919)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin tyttökirjaklassikoita vuosien 1919-1920 tienoilta ilmestymisvuosineen:

Louisa M. Alcott: Pikku naisia 1916, Kahdeksan serkusta 1917, Kun ruusu puhkeaa 1919
Frances Hodgson Burnett: Salainen puutarha 1920
Mary Marck: Eevan luokka 1917, Vähän enemmän Eevasta 1918
L.M. Montgomery: Annan nuoruusvuodet 1920
Anni Swan: Tottisalmen perillinen 1914, Iiris rukka 1916, Kaarinan kesäloma 1918, Ollin oppivuodet 1919

Lahjansaajan iästä riippuen kysymykseen voisi tulla myös esim. Topeliuksen Lukemisia lapsille -kirjasarja, joka tosin oli ilmestynyt alun perin jo kaukana 1800-luvun puolella, mutta josta otettiin jatkuvasti uusia painoksia - ensimmäisestä osasta mm. vuonna 1919. Myös Välskärin kertomuksia luettiin, ja niistäkin saatiin uusi painos 1917.

Lähteet:
Hämäläinen-Forslund, Pirjo: Maammon marjat. Entisaikain lasten elämää (WSOY 1987)
Kotimaisia nuortenklassikoita 1 (BTJ Kirjastopalvelu 2000)