Otsikko
Etsin historiallisia romaaneja ja elokuvia, jotka auttaisivat motivaation ylläpitämistä syksyn historian ylioppilaskirjoituksiin. Löytyisikö teiltä suosituksia…

Kysytty

Etsin historiallisia romaaneja ja elokuvia, jotka auttaisivat motivaation ylläpitämistä syksyn historian ylioppilaskirjoituksiin. Löytyisikö teiltä suosituksia?

Ihan pelkät sotakuvaukset eivät uppoa, mutta ehkä maustettuna draamalla tai romantiikalla. Vahvat, rohkeat naiset kiinnostavat.

- historiaa pänttäävä yliabi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Historia aineena kattaa varsin mittavan ajan ja kirjoja on paljon. Periaatteessa sinulle voisi suositella kaikkia kirjoja, joissa on Kirjasampo-palvelussa käytetty kuvailuna termiä historiallinen romaani, https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/historiallinen%20romaani.

Varhaiselle ajalle, antiikin ajalle ja keskiajalle sijoittuvat Mika Waltarin teokset (mm. Sinuhe Egyptiläinen, Turms kuolematon, Ihmiskunnan viholliset, Mikael Karvajalka, Mikael Hakim) ovat varmaan sinulle tuttuja. Uudempaan aikaan ja Suomeen sijoittuvat esim. Tanssi yli hautojen ja Suuri illusioni. Antiikin aikaan sijoittuvat Jukka Heikkilän teokset. Ne ovat melko sotaisia.

Keskiajan elämään Euroopassa, erityisesti Italiassa voi tutustua Giovanni Boccaccion teoksissa.

Kaari Utrion, Laila Hirvisaaren ja Raija Orasen teokset ovat historiallisia romaaneja Suomesta, ne ovat romanttisia ja niissä on usein päähenkilönä nainen.

Venäjän historiaa voi lukea Tolstoin teoksista, historian tapahtumia Napoleonin sotien aikana kuvataan melko tarkasti Sodassa ja rauhassa. Boris Pasternakin Tohtori Zivago kuvaa Venäjää vallankumouksen ja sisällissodan vuosina, siinä on myös romantiikkaa. Nämä löytyvät myös elokuvina, niin kuin kaikkien tuntema Tuulen viemääkin, joka sijoittuu Yhdysvallan sisällissodan aikoihin.

Euroopan historiaa on kuvattu maailmansotien ajalta ja sen jälkeen paljon. Muutama esimerkki Deforges Regine, Sininen polkupyörä -sarja, Siegfried Lenz Saksantunti, Heinrich Böllin teoksia, Italiasta Alberto Moravian teoksia.

Uudempaa Suomen historiaa ja vahvoja naisia löytyy tuoreista teoksista esimerkiksi Katja Ketun Kätilö, Tommi Kinnusen Ei kertonut katuvansa, Sally Salmisen Katrina, Susanna Alasalmen Pumpulienkeli ja Anneli Kannon Veriruusut. Anneli Kanto on kirjoittanut muitakin historiallsia romaaneja, esimerkiksi keskiaikaa kuvaavan Rottien pyhimyksen.

Väinö Linnan on tietysti mainittava, Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla ovat varmaan tuttuja. Lauri Viidan Moreeni on myös klassikko.

Tuoretta 1900-luvun lopun historiaa voi lukea tuona aikana kirjoitetuista teoksistakin. Voit myös etsiä tiettyyn aikaan sijoittuvia teoksia esimerkiksi hakusanalla 1960-luku, https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/1960-luku, 1970-luku, https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/1970-luku ja niin edelleen.

Luulen, että löydät ehkä itse parhaiten näistä Kirjasammon hakutuloksista juuri sellaisia teoksia, jotka liittyvät aikaan, johon luvuissasi keskityt.

Kurkkaa myös Kysy kirjastonhoitajalta -vastausten kokoelmaa, https://www.kirjastot.fi/kysy/kokoelmat/valikoima-kysymyksia-historiall…