Otsikko
Löytyykö kirjallisuutta ruotsalaisten elämästä Suomen talvisodan aikaan?

Kysytty

Löytyykö kirjallisuutta ruotsalaisten elämästä Suomen talvisodan aikaan? Millaista oli elää sodan lähellä yms.

Vastaus

Vastattu

Arkielämän kuvausta löytyy sekä muistelmista että kaunokirjallisuudesta. Kannattaa tutustua historiallisiin romaaneihin, jotka sijoittuvat toisen maailmansodan aikaiseen Ruotsiin. Tässä muutama ehdotus, joihin kannattaa tutustua.

Muistelmia ja päiväkirjoja:

Frykman, Birgitta Skarin, Annika Nordstrøm, ja Ninni Trossholmen. Västsvenskt Vardagsliv Under Andra Världskriget: En Tillbakablickande Antologi. Göteborg: A-Script förlag, 2014.

Lindgren, Astrid: Krigsdagböcker 1939-1945. Lidingö: Salikon, 2015.
Sotapäiväkirjat 1939-1945. Suomentanut Kari Koski. Helsinki: Werner Söderström Osakeyhtiö, 2016.

Sotalasten muistelmia:

Ihrcke-Åberg, Ingalill. Minnen Från Krigstiden. Helsingfors: Svenska litteratursällskapet i Finland, 2005.

Historiallisia romaaneja:

Thor, Annika. En ö I Havet. [Stockholm]: Bonnier Carlsen, 1996.
Saari meren keskellä. Suomentanut Marja Kyrö. Tammi, 2001

Näckrosdammen. [Stockholm]: Bonnier Carlsen, 1997.
Lumpeenkukkalampi. Suomentanut Marja Kyrö. Tammi, 2002.

Havets djup.    [Stockholm] : Bonnier Carlsen, 1998.
Meren syvyyksissä. Suomentanut Marja Kyrö. Tammi, 2004.

Öppet hav [Stockholm] : Bonnier Carlsen, 1998.
Avoimille vesille. Suomentanut Marja Kyrö. Tammi, 2008.

Annika Thorin romaanisarja kertoo itävaltalaisen juutalaistyttö Steffin ja hänen pikkusisarensa pakomatkasta Ruotsiin, elämästä ruotsalaisessa perheessä, opiskelusta ja varttumisesta nuoreksi aikuiseksi toisen maailmansodan ajan Ruotsissa.

Sven Delblanc: Stenfågel : en berättelse från Sörmland 2.
Kivilintu.
Suomentanut Juhani Koskinen.

Sven Delblanc: Vinteride en berättelse från Sörmland 3.
Talviuni.
Suomentanut Juhani Koskinen.

Sven Delblancin Sörmland-sarja kertoo elämästä Sörmlannin maakunnassa Tukholmasta lounaaseen 1930-40-luvuilla.