Löytyisikö suomenkielistä yleisesitystä tai vaikka lyhyttä määritelmää filosofiselle käsitteelle / termille "fallibilismi" joko tieteenfilosofisesti mutta…

Kysytty

Hei! Löytyisikö suomenkielistä yleisesitystä tai vaikka lyhyttä määritelmää filosofiselle käsitteelle / termille "fallibilismi" joko tieteenfilosofisesti mutta mieluummin laajemmin esitettynä? Voisitteko antaa "määritelmän" lisäksi jotakin viitekirjallisuutta ja/tai linkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä Tieteen termipankin määritelmä käsitteestä:

Nimenomaan fallibilismiin keskittyvää suomenkielistä yleisesitystä ei käsittääkseni ole olemassa, mutta käsitettä toki esitellään useissa tieteenfilosofisissa teoksissa. Näistä voisi mainita ainakin Ilkka Niiniluodon teoksen Johdatus tieteenfilosofiaan: käsitteen- ja teorianmuodostus (Otava).

Fallibilismi-käsitteen kehitti amerikkalainen Charles S. Peirce, vaikkakin käsitteen takana oleva ajatus on paljon häntä vanhempi. Markus Lång on suomentanut useita Peircen teoksia. Nämä löytyvät teoksesta Johdatus tieteen logiikkaan ja muita kirjoituksia (Vastapaino).

Vertaisarvioitu englanninkielinen johdatus aiheeseen löytyy Internet Encyclopedia of Philosophy -sivustolta. Artikkelissa on mukana myös kattava kirjallisuusluettelo.