Selkeä selitys sanalle diskonfirmaatioparadigma?

Kysytty

selkeä selitys sanalle diskonfirmaatioparadigma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin yliopiston systemaattisen teologian laitoksen sivuilta Johdatus tieteenfilosofiaan ja rationaaliseen ajatteluun löytyy paradigman määritelmä, http://www.helsinki.fi/teol/steol/opetus/materia/y11tent.htm
Paradigma sisältää jonkin tieteenalan hyväksytyt teoriat, metodit, työskentelytavat, sovellutukset sekä tiedeyhteisön yleiset näkemykset tieteestä, maailmasta, arvoista jne. Normaalitiede on se kehityksen
vaihe, jossa vallitseva paradigma määrää tutkimuksen suunnan, hyväksyttävät tulokset ja metodit. Normaalitiede voi joutua kriisiin, kun sen eteen kasautuu kysymyksiä, joita ei voida enää ratkaista ko. paradigman puitteissa.

Selkeä diskonfirmaation määritelmä on Tampereen yliopiston sosiaalipsykologian verkko-opintojen sivulla http://www.uta.fi/tyt/avoin/verkko-opinnot/sospsyka/tnsosial.htm
Teorian empiirisen pätevyyden sitova ratkaiseminen, sen osoittaminen todeksi (verifikaatio) tai epätodeksi (falsifikaatio) on (yleensäkin) verraten harvoin mahdollinen. Useimmiten joudutaan turvautumaan koettelemiseen, jolloin teoriasta johdetaan jokin sen seurauslause, ja katsotaan, onko tämä sopusoinnussa kokemuksen kanssa. Tällöin teoria joko tulee vahvistetuksi (konfirmaatio eli varmennus) tai sen pätevyys pienenee (diskonfirmaatio).