Suomisen perhe-elokuvat olivat oikeamielisten ihmisten ihannekuvia. Mutta missä taloudenhoitajatar Hilda (mainio Siiri Angerkoski) söi muun perheen…

Kysytty

Suomisen perhe-elokuvat olivat oikeamielisten ihmisten ihannekuvia.
Mutta missä taloudenhoitajatar Hilda (mainio Siiri Angerkoski)
söi muun perheen aterioidessa?
Söikö hän jossain yksinäisessä loukossaan muun perheen ahmiessa Hildan laittamia ruokia ruokasalissa.
Eikö kenellekään tullut mieleen kutsua Hildaa syömään samaan pöytään?

Vastaus

Vastattu

Tavallisimmin kotiapulaiset aterioivat keittiössä korjattuaan herrasväen ruoka-astiat ja loput ruoat.

Suomisen perhe -elokuvien kuvaamassa maailmassa eletään tavallaan vielä sotienvälisen ajan sääty-yhteiskunnassa, missä "parempien" perheiden kodeissa odotettiin ilman muuta olevan palvelusväkeä edes yhden palvelijan verran. Palvelijat olivat palkollisia, "alempaa" säätyä isäntäväkeen nähden. Tilanne oli mitä suurimmassa määrin kysymyksessä ounastellun kaltainen: kenellekään ei tullut mieleen, että kotiapulainen olisi voinut aterioida perheen kanssa samaan aikaan samassa pöydässä. Sitä paitsi, isäntäväen ruoka-aika oli kotiapulaisen kannalta työaikaa: hänen tuli huolehtia tarjoilusta ja olla sillä tavalla "läsnä" ja saapuvilla.

Erinomaisia kuvauksia kotiapulaisten elämästä ja elinoloista löytyy tässä lähteenä käytetyistä teoksista:
Marjatta Rahikainen, Kotiapulaisena 1900-luvun kaupunkilaisperheissä. – Teoksessa Työteliäs ja uskollinen : naiset piikoina ja palvelijoina keskiajalta nykypäivään
Kerttu Sallinen, Vie männessäs – tuo tullessas : palvelusväkeä 1920- ja 1930-luvun Viipurissa