Etsin tietoa kotiapulaisista ja rakentamisesta Helsingissä. Monissa esim. töölöläisissä vanhoissa kerrostaloissa on ns. kotiapulaisen huone. Mihin aikaan näitä…

Kysytty

Hei! Etsin tietoa kotiapulaisista ja rakentamisesta Helsingissä. Monissa esim. töölöläisissä vanhoissa kerrostaloissa on ns. kotiapulaisen huone. Mihin aikaan näitä on tarvittu, kuinka paljon kotiapulaisia Helsingissä on työskennellyt ja mihin aikoihin kotiapulaisen huoneen sisältäviä asuntoja on erityisesti rakennettu? Jos aiheesta löytyy kirjallisuutta, perehtyisin siihen mielelläni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastauksia kysymyksiisi ja muutakin aiheeseen liittyvää uskoisin löytyvän alla mainituista kirjoista. Kirjat ja tutkimukset löytyvät ainakin Helsingin yliopiston kirjastoista, Työteliäs ja uskollinen -kirja myös Helmet-kirjastoista.

http://www.helsinki.fi/kirjasto/

http://www.helmet.fi/fi-FI

"Pitää olla niin kuin ei oliskaan" : kotiapulaisen tila suomalaisissa kaupunkilais- ja maalaiskodeissa 1920-1940-luvuilla / Elina Lampela.
(Pro gradu -työ : Helsingin yliopisto, filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos, folkloristiikka, 2011)

Työteliäs ja uskollinen : naiset piikoina ja palvelijoina keskiajalta nykypäivään / toimittaneet Marjatta Rahikainen ja Kirsi Vainio-Korhonen. (2006)

Kotiapulaiset Helsingissä vuonna 1969 sosioekonomiselta kannalta tarkasteltuna / Leena Paananen. (Laudaturtyö : Helsingin yliopisto, taloustieteen laitos, 1970)

Kotiapulaiset ja heidän työnantajansa = Domestic servants and their employers / Pirkko Karjalainen (Suomen virallinen tilasto. 32, Sosiaalisia erikoistutkimuksia, 1976)

1 ääntä

Kommentit

Kotiapulaisia ja päiväapulaisia oli vielä 1970-luvun alussa, jolloin ei ollut päivähoitojärjestelmää, työssäkäyvän perheenäidin apuna. Kotiapulaisella oli työsuhteen perusteella myös asunto, usein työnantajaperheen huoneiston yhteydessä tai lähellä. Päiväapulainen kävi vain päiväseltään työssä hoitamassa lapsia tai kotitaloutta. - Meillä iltakoulussa oli oppilaita, jotka olivat tulleet koulupaikkakunnalle "apulaisen" työhön ja kävivät illalla koulua.

Onko jo tuttu kirja: KOTIAPULAINEN? Julkaistu lokakuussa 2016.
Aito, dokumentti - kun syrjäseudun tyttö matkusti Helsinkiin yliarkkitehti Martti Välikankaan talouteen apulaiseksi. ISBN 978-952-68602-0-6

Hyvän lukijoiden suosion saanut kirja! Infoa löytyy kotisivulta
elamanlaulu.com