Kirjastonhoitaja, etsin tietoa "Malmin (Helsinki) mustalaisista". Teen Malmille muuttaneille ystävilleni "historiikkia" heidän uudesta kotiseudustaan. Malmin…

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja,

etsin tietoa "Malmin (Helsinki) mustalaisista". Teen Malmille muuttaneille ystävilleni "historiikkia" heidän uudesta kotiseudustaan. Malmin kirjastosta olen löytänyt paljon kiinnostavaa tietoa Malmin historiasta. Olen aina kuullut puhuttavan Malmin romaaneista, mutta en löydä mistään kirjasta tietoa,että miksi heidät liitetään puheissa Malmiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Timo Kopomaan ja Rikhard Mannisen julkaisussa Malmi - No logo? pohditaan mm. tätä asiaa. Kaupunkisuunnitteluviraston julkaisu on myös verkossa, tässä muutama suora lainaus siitä:

"Eräs huomautus siitä, miksi mustalaiset on pitkään liitetty kiinteästi Malmiin on, että sanapari “Malmin mustalaiset“ yksinkertaisesti sointuu yhteen sujuvasti. Kuva romaniasutuksesta
leijuu yhä Malmin yllä. Käsitys juontaa sotien jälkeiseltä ajalta, jolloin romaniheimon vaellus näytti päättyvän Malmille. Malmilla on asunut suurehko romaniyhteisö aina viime vuosikymmeniin
saakka. Malmin-Puistolan-Alppikylän alue toimi romanien leirialueena vuoteen 1953. Helsingin romanit oli asutettu silloisen kaupungin laidalle ja siellä heidät pyrittiin myös pitämään. Kaupunki toimitti
Malmille ja Puistolaan asunnoiksi muun muassa vanhoja rautatievaunuja ja parakkeja."

"Ongelmalliseksi muuttunut kaupungin “romanikysymys” ratkaistiin lopulta hajottamalla leirit ja asuttamalla romanit puutaloihin ympäri Helsinkiä. Eräs haastateltu kuvasi romanien asuintaloja niin sanottuina
“rehjutaloina”, joista huomattava osa sijaitsi Malmilla. Yksi haastatelluista korostaa, että Malmin romaniväestön tiedettiin tulleen Viipurista sodan jälkeen. Malmi oli 1950-luvulla Tapanilan ja Pukinmäen
ohella Helsingin romanikeskus."

Tutkijat toteavat myös, että nykyisin romaneja ei Malmilla näy korostetun paljon. Sen sijaan "muisto näkyvästä, rikkaasta ja moni-ilmeisestä romanikulttuurista elää kuitenkin edelleen vahvasti."

http://www.pelastamalmi.org/files/Malminologo.pdf (s.35-36)

Panu Pulma on kirjoittanut artikkelin 'Romanit ja Helsinki' teokseen
Varokaa mustalaisia! : väärinymmärryksen historiaa : Suomen romanien vaiheita ja kulttuuria. Helsingin kaupunki, kaupunginmuseo, 2009
http://www.helmet.fi/record=b1896833~S9*fin Tästä teoksesta saattaisi myös löytyä apua historiikkiisi.