Missä osoitteissa Sakari Topelius asui Helsingissä?

Kysytty

Missä osoitteissa Sakari Topelius asui Helsingissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Topeliuksen osoitteiden jäljittämistä hankaloittaa hieman se, että sekä hänen omissa Elämäkerrallisissa muistiinpanoissaan että Topeliuksen elämäkerturien teoksissa useasta Topeliuksen Helsingin-kodista mainitaan vain kadun tai talon nimi. Kahden kadun kulmauksessa sijainneisiin rakennuksiin saatetaan eri lähteissä viitata eri kadun nimellä, eivätkä kadun numerotkaan aina pidä yhtä eri lähteiden välillä. Myös asumisen ajankohdissa on jonkin verran heittoa lähteiden kesken.

Topelius vaikutti olevan muuttavaista sorttia, joten oheinen lista hänen Helsingin-osoitteistaan ei välttämättä ole lähestulkoonkaan täydellinen. Ajoitukset ovat viitteellisiä, lähteiden keskinäisestä erimielisyydestä johtuen.

1832-33 Maneesikatu 5 (Mariankatu) [Ramstedtin talo] - Runebergin luona
1833-35 Etelä-Esplanadikatu 14 [Hjärnen talo]
1836-37 Pikku Roobertinkatu 8 [Zettermanin talo] ; Fabianinkatu 22 [Hällströmin talo]
1837-38 Etelä-Esplanadikatu 12 (Kasarmikatu) [Jägerhornin talo]
1839 "kapteeeni Strömborgin asunnossa Unioninkadun varrella"
1839-41 Etelä-Esplanadikatu 14 [Hjärnen talo]
1841-42 Unioninkatu [27] [Kiseleffin talo]
1842-44 Mariankatu 3 (Mariankatu 7) [Borgströmin kivitalo] - "niin kylmä talvella [1844], että minun oli ollut pakko muuttaa pois sieltä kuukaudeksi", tilapäistä osoitetta ei mainita
1844-45 Hallituskatu 3 [Pihlflycktin talo]
1846-49 Bernhardinkatu/Fabianinkatu [von Kraemerin talo] - avioiduttuaan T. muutti perheineen Bernhardinkadun asuntoon, myöhemmin samassa talossa sijaitsevaan huoneistoon Fabianinkadun puolelle
1849-51 Mikonkatu 25 [Uschanoffin talo]
1851-57 Kirkkokatu [Nordbergin talo]
1857-61 Vuorikatu 3 [Rosenqvistin talo]
1861-63 Kirkkokatu 5 [Crohnsin talo]
1863-67 Rauhankatu 13 [De la Garden talo]
1867-70 "Kaisaniemen puiston vieressä" [Rosenströmin talo]
1870-75 Pohjois-Esplanadikatu 15 ("Kauppatorin varrella") [Koroleffin talo] - Nybergin mukaan keväästä 1870, Elämäkerrallisissa muistiinpanoissa 1872-74
1876-79 Nikolainkatu 7 (nyk. Snellmaninkatu, Kirkkokadun kulmassa) [Möllerin talo] - "viimeinen Helsingin-koti"

Lähteet:
Paul Nyberg, Z. Topelius : elämäkerta. I osa
Paul Nyberg, Z. Topelius : elämäkerta. II osa
Paul Nyberg, Topeliuksen kuvaelämäkerta
Pekka Suvanto, Mariankatu viisi ja seitsemän
Zacharias Topelius, Elämäkerrallisia muistiinpanoja