Kuka on veistänyt patsaan Topeliuksen neidoista joka on eslpanadin puistossa

Kysytty

Kuka on veistänyt patsaan Topeliuksen neidoista joka on eslpanadin puistossa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Zacharias Topeliuksen muistomerkki Esplanadinpuistossa on Gunnar Finnen veistämä Satu ja Totuus. Gunnar Finne voitti ehdotuksellaan Svenska Litteratursällskapetin järjestämän Topeliuksen muistomerkkikilpailun, ja patsas paljastettiin
syksyllä 1932. Aiemmin kaikki kansallisille suurmiehille pystytetyt muistomerkit olivat olleet ns. näköispatsaita; aikanaan kansalaisliike vastusti Finnen voittaneen ehdotuksen toteuttamista ja puuhasi omaa Topelius-patsasta. Jo keväällä 1932 paljastettiinkin Koulupuistossa, Yrjönkadun ja Korkeavuorenkadun kulmauksessa Ville Vallgrenin näköis-Topelius, Topelius ja lapset.
Satu ja Totuus-muistomerkkiä pidetään yhtenä maamme kolmikymmenluvun veistotaiteen parhaimmista. Gunnar Finnen klassisesti tehdyssä veistoksessa on kaksi alastonta luonnollisen kokoista naishahmoa eli Satu kädessään sadun lintu ja totuuden liekkiä kannatteleva Totuus. Lähteet: Antero Rautio: Pääkaupunkiseudun julkiset muistomerkit ja taideteokset, Patsasbongarin opas. Karisto 1998. Erik Kruskopf: Veistosten kaupunki, Taidetta Helsingin katukuvassa. Schildts 2000.