Kenen tekemä ja minkä niminen on Turussa Ursininkatu 5:n seinällä oleva patsas?

Kysytty

Kenen tekemä ja minkä niminen on Turussa Ursininkatu 5:n seinällä oleva patsas?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin tätä Turun taidemuseosta.

Christian Hoffmann, Vanhempi amanuenssi, FL tiesi vastauksen:

"Kyseessä on nuoren turkulaiskuvanveistäjä Ennu Okan (1913 – 40) työ 1930-luvulta. Hän kaatui traagisesti kaksi päivää ennen talvisodan päättymistä.

Veistoksen nimeä en juuri nyt muista."

Tutkija Marjo Auerkoski-Turjas täydensi vastausta:" kyseessä on Ennu Okan veistos Halon kantaja vuodelta 1940.

Kivirakennus, työväentalo, jonka seinässä veistos sijaitsee, valmistui samana vuonna. "