Tarkka kuvaus Lahden Mannerheimin patsaasta tavallisesti ja taidehistoriallisesti.

Kysytty

Tarkka kuvaus Lahden Mannerheimin patsaasta tavallisesti ja taidehistoriallisesti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Suomen muistomerkit : osa 6 : Häme (Väriteos Henna, 1996) mainitaan patsaasta seuraavasti s. 81:
"Mannerheimin ratsastajapatsas" : "Mannerheimin ratsastajapatsas on Veikko Leppäsen suunnittelema
pronssinen teos, jolla on korkeutta 3,6 metriä. Helsingin Marsalkan ratsastajapatsaskilpailussa
lahtelainen Veikko Leppänen sai kunniamaininnan. Lahtelaiset halusivat tarjota hänelle tilaisuuden tehdä
luonnoksesta julkinen veistos. Erityinen patsastoimikunta keräsi tarvittavat varat. Asematorilla sijaitseva
patsas paljastettiin vuonna 1959, vuotta aikaisemmin kuin Helsingin ratsastajapatsas."

Ulla Palmgrenin kirjasessa Lahden kaupungin julkiset veistokset (Lahden kaupungimuseo, 1995) on liki samat tiedot sisältävä suppea esittely.

Lehtiartikkelit Etelä-Suomen Sanomissa:
- ESS 17.8.1980, s. 13: Patsasmaaottelu Lahti - Helsinki (Lahtelaisia veistoksia XX). Teksti ja piirrokset
Rauli Nordberg.
- ESS 25.2.1990 : Mannerheim-patsas oli vastaus ajan henkeen. Teksti Mika Suvioja.
Artikkelit ovat luettavissa kansioista Lahden patsaat : valokopioita lehtiartikkeleista tai Lahden kaupunginkirjaston sanomalehtilukusalissa säilytettävistä Etelä-Suomen sanomista.