Miksi Vaasassa on Z. Topeliuksen patsas? Hän ei ollut sieltä syntyisin eikä asunut siellä. Mistä löytyy tietoja muistomerkin taustoista?

Kysytty

Miksi Vaasassa on Z. Topeliuksen patsas? Hän ei ollut sieltä syntyisin eikä asunut siellä. Mistä löytyy tietoja muistomerkin taustoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Victor Hovingin Vaasa-kirjassa on runsaasti tietoja Topeliuksen patsaan syntyvaiheista. Sivulta 264 löytyy sitaatti:"Det var naturligt att i högtidstalen särskilt framhölls de band som förenade Topelius med Vasa: den roll Vasa spelade i Fältskärens berättelser, Topelius' försvar för det gamla stadsnamnet och att han diktat Vasa marsch."
(Hoving, Victor: Vasa 1852-1952--en krönika om Vasa och vasabor under hundra år. 1956)
Emil Wikströmin v. 1915 tekemästä patsaasta löytyy varmaankin tietoa myös kirjasta Suomen muistomerkit osa 4 - Pohjanmaa.