Lapseni saivat nimikseen Iiro Martti ja Iida Maija Helena. Olisin kiinnostunut tietämään nimien alkuperää ja tarkoitusta, varsinkin Iiro-nimen osalta. Siitä…

Kysytty

Lapseni saivat nimikseen Iiro Martti ja Iida Maija Helena. Olisin kiinnostunut tietämään nimien alkuperää ja tarkoitusta, varsinkin Iiro-nimen osalta. Siitä nimestä on ollut vaikeaa löytää mitään tietoa... Kiitos paljon vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuri Etunimikirja (1999) sekä Anne Saarikallen ja Johanna Suomalaisen Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (2007) kertovat mm. seuraavaa:
-Iiro on Iisakin länsisuomalainen muunnelma. Iisakki puolestaan tulee raamatun nimestä Iisak ja tarkoittaa "naurun lapsi". Nimi viitannee siihen, että Iisakin iäkkään äidin Saaran kerrotaan nauraneen, kun Jumala ilmoitti hänen saavan pojan.
-Martti on suomalainen muunnos Martinus-nimestä, joka puolestaan tulee sodanjumala Marsista. Katolisessa kirkossa Martinus on monen pyhimyksen ja autuaaksi julistetun nimi.
-Iida on alun perin muinaissaksalaisen Idan suomalainen muoto.Ida on lyhentynyt ilmeisesti ida- ja idu-alkuisista nimistä, joiden on oletettu merkitsevän työtä ja toimintaa. Suomen ortodoksinen kalenteri viittaa Iidan kohdalla nimeen Stefanida, joka on ortodoksisen perinteen mukaan marttyyri 100-luvun puolivälistä.
-Maija on tavallisin kansanomainen muunnos Mariasta. Maria-nimen merkitys ei ole täysin selvillä, siksi siitä onkin monta tulkintaa: sen on arveltu tarkoittavan mm. toivottua lasta, näkijätärtä ja herratarta. Muunoksineen Maria on kristikunnan suosituin naisennimi, jollaiseksi sen on nostanut Marian asema Jeesuksen äitinä.
-Helena-nimen lähtökohtana lienee kreikan sana helios eli aurinko (Helios on myös kreikkalainen auringonjumala). Helena on siis aurinkoinen ja loistava.