Laitoin äsken kysymyksen kateissa olevasta unkaril. (?) runoilijasta. Oikea nimi saattaa olla: Túrmezei Erzsébet Mutta.. outoa on.. että kun tuon nimen…

Kysytty

Laitoin äsken kysymyksen kateissa olevasta unkaril. (?) runoilijasta.

Oikea nimi saattaa olla:
Túrmezei Erzsébet

Mutta.. outoa on.. että kun tuon nimen kirjoittaa kirjaston hakukoneeseen, jolla teoksia voi hakea, kone ei löydä mitään! Vaikka.. kirjastossa on ainakin kaksi hänen runoteostaan! Tein niistä juuri varauksen, sillä opiskelijakirjaston hakukone antoi tuon nimen ja siellä olevat kahden runokirjan nimet.

Hänellä voi olla muitakin runokirjoja, joissa etsimäni runo voisi olla, mutta en osaa hakea kirjoja, kun teoksen nimiä ei ole. Kaksi varaamaani teosta löytyi nimenomaan kirjan nimen perusteella kaupunginkirjastosta, mutta ei lainkaan tekijän perusteella. Miksi näin? Kirjoitin sekä oikein unkarilaisittain, että "suomalaisittain".

Onko häneltä muita suomennettuja teoksia? Tai runoja kokoelmissa? Esim. Anna-Maija Raittilan suomentamina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Häneltä on suomennettu teokset
Hyvä huomenta, armoa
Kasvamme alaspäin valikoima runoja sekä
Pikku Esterin valkea puku
HelMetkirjastoissa viimeksimainitta ei ole.
Hänen runojaan on myös käytetty lauluissa, katso esim
http://www.yle.fi/aanilevysto/firs2/kappale.php?Id=Hyv%E4%E4+Huomenta+A…
Katso esim Karpon CD-levyä Savilintu.
Raittillalla on useita kokomateosta, mutta minä en ainakaan löytänyt mitään tähän lisättävää.

Helmet-haussa kirjailijan nimellä oli etsittävä ilman "heittomerkkejä", muodossa Turmezei Erzsbet, silloin teokset löytyvät. Tosin Túrmezeillä aukeaa tekijähakemisto kohdasta, josta heittomerkitön muoto löytyy.