Löysin kirjahyllystäni vuosia sitten kirpputorilta ostamani Leontine von Szilen romaanin Yksinäisiä sieluja. Kirjailijasta en ole onnistunut löytämään tietoja…

Kysytty

Hei! Löysin kirjahyllystäni vuosia sitten kirpputorilta ostamani Leontine von Szilen romaanin Yksinäisiä sieluja. Kirjailijasta en ole onnistunut löytämään tietoja. Mitä tästä kirjailijasta tiedetään? Oletan, että kirjailija on nainen ja unkarilainen, vaikka edellä mainittu romaani on ilmestynyt ensin saksaksi. Kiitos tiedoista etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leontine von Szili (Károlyné Palkovich, 16.5.1901-22.5.1987) oli unkarilainen kirjailija ja dramaturgi. Hänen aktiivinen kirjallinen uransa sijoittuu lähes yksinomaan 1940-luvulle, jolloin hän julkaisi valtaosan tuotannostaan, joka kattaa kaksitoista romaania, kaksi nuortenkirjaa sekä yhden novellikokoelman.

- Keresztúton, 1932
- Katinka, 1942
- Magányos sziget, 1943 [Yksinäisiä sieluja, 1943]
- Asszony az országúton, 1943
- Hazamegyünk, 1943
- Majdnem szerelem, 1943
- Ágota hozománya, 1944
- Szerelmes muzsikusok [novelleja], 1944
- A nagy szerep, 1945
- Egy marék hó, 1946
- Ildikó [nuortenromaani], 1946
- Fényjáték, 1946 [Valon leikkiä, 1948]
- Ágota hozománya, 1945
- Új utakon [nuortenromaani], 1947
- Rianás, 1947

Sziliä ei juurikaan tunneta kotimaansa ulkopuolella - hänen tuotannostaan on muilla kielillä - yllämainittujen suomennosten lisäksi - julkaistu vain Keresztúton (italiaksi 1942) ja Magányos sziget, joka ilmestyi alunperin saksankielisenä nimellä Einsam Insel 1942 (italiaksi 1942). - Keresztútonista on lisäksi olemassa elokuva, jonka ohjasi Viktor Bánky vuonna 1942.