Yritän löytää kirjan Minna Canthin moraaliopista. Onko sen niminen kirja, vai onko joku tehnyt esim. tutkielman Minna Cantin moraaliopista?

Kysytty

Yritän löytää kirjan Minna Canthin moraaliopista. Onko sen niminen kirja, vai onko joku tehnyt esim. tutkielman Minna Canthin moraaliopista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minna Canth oli tunnettu yhteiskunnallinen osallistuja ja kirjoissaan hän puuttui yhteiskunnallisiin epäkohtiin.
Etenkin varhaistuotanto edustaa mitä puhtainta yhteiskunnallista realismia. Myöhemmin (mm. näytelmät Sylvi, Anna-Liisa ) Canth keskittyy enemmän yksilöllisiin ongelmiin, taustalla yhteiskunta ja yhteisö ahtaine ja kahlitsevine moraalikäsityksineen ja tottumuksineen. Minkäänlaista erillistä moraalioppia Minna Canth ei ole kirjoittanut. Sen sijaan Canthin tuotantoa on tutkittu paljonkin, niin yhteiskunnallista sanomaa kuin etiikkaakin.
Kannattaa tutustua seuraaviin:
Taisteleva Minna. Minna Canthin puheita ja kirjoituksia 1874-1896 (toim. Eila Tuovinen).
Monisärmäinen Minna Canth - kirjoituksia hänestä ja hänen tuotannostaan (1998)
Nieminen Reetta: Minna Canth kirjailija ja kauppias
Lilja Carlson: Minna Canthin yhteiskunnallinen ohjelma (Helsingin yliopisto ,1965)
Lisää Canth-tutkimusta voi hakea Lindasta (korkeakoulujen yhteinen aineistotietokanta, kysy lähikirjastostasi).

Canth lukeutui tai oli ainakin erittäin kiinnostunut tolstoilaisuudesta eli kirjailija Leo Tolstoin opeista. Tolstoi on kirjoittanut useammankin moraalioppaaksi ymmärrettävän kirjan. Canthia ja Tolstoita vertaillaan
ainakin Raija Eskolan tutkimuksessa Leo Tolstoin Pimeyden valta ja Minna Canthin Anna-Liisa draamallisina ja eettisinä teoksina (Tampereen yliopisto, 1989).

2 ääntä

Kommentit

Ei ole, mutta hän oli kristillinen teosofi