Pyytäisin suosituksia suomenkielisistä kirjoista, jotka sopivat 8-vuotiaille pojille lukemiseksi. Pitäisi olla helppolukuisia, kertoa pojasta/pojista ja olla…

Kysytty

Pyytäisin suosituksia suomenkielisistä kirjoista, jotka sopivat 8-vuotiaille pojille lukemiseksi. Pitäisi olla helppolukuisia, kertoa pojasta/pojista ja olla seikkailutarinoita ja tietysti suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä kotimaisia, seikkailuhenkisiä (tai muuten jännittäviä)ja helppolukuisia lastenkirjoja, joissa on poikia pääosissa.

Korolainen Tuula: Aapo ja lassokostaja (muita Aapoja: Aapo ja hirviökiisseli sekä Aapo ja liukas Leo)

Levola, Kari: Lammaspimeä ja Eskimosyksy (Leevistä ja Artusta kertoo myös Kirjolohikäärme)

Harri Istán Mäki: Hupaisat hakkerit, Hakkerit ristilukin verkossa, Hakkerit ja kielletty vyöhyke

Harri Istán Mäki: Naamiosankarit-sarja eli Yöjuttu, Sarjakuvasankari, Naamio ja viitta, Sisiliskojen linna, Naamiosankarot pulassa, Viittaritarit, Keskiyön konnakopla

Mäkinen, Taru: Tatun sankariteot -sarja eli Rosvojahti, Tuntomerkki, Vaarallinen kirje, Kiristäjät, Karkulaiset, Salaperäinen tapaus, Öinen aave

Niemi, Teija: Onni A. ja Onni B.

Sandström, Tuula: Weeti yökoulussa (muita Weetejä: Weetin luokka lentää, Weeti ja waraolympialaiset)

2 ääntä

Kommentit

Hei Minulla on neljä lasta ja useampi lapsenlapsi , heistä 5 on poikaa. Kaikille lapsille ja lapsenlapsille olen lukenut myös mm. Sleyn kirjat : EevaTakalan Petteri ja Mutikaisen laiva sekä Yrjö Kujalan Pikku Rekkakuski . Kirjat on painettu 70 luvun lopulla ja -80 luvun alussa. Kivoja kirjoja, joita lapset kuuntelevat mielellään ja lukevat myös itse, kunhan ensin päästään isän tai äidin kanssa hyvään alkuun eli lapsi saa juonesta kiinni . Sitten on tältä vuosituhannelta pienempiä kirjoja ( sarjaan kuuluu 5 -6 kirjaa), jotka kertovat mm. muistaakseni Lasse nimisestä pojasta, joka seikkailee sirkuksessa ja koulussa jne...ja hevonen tai poni liittyi mukaan kuvioihin . Kysy lisää s-postissani jos kiinnostaa. Kyllä se nimi nimittäin palaa mieleeni, mummo-iässä vaan on asioita muistissa niin paljon ja pitkät piuhat, että kestää ennen kuin löytyy oikea reitti .