Kysyisin nimien Anni, Annika, Elisabeth ja Maria merkitystä.

Kysytty

Kysyisin nimien Anni, Annika, Elisabeth ja Maria merkitystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anni on Annan rinnakkaisnimi ja puhuttelumuoto. Nimi on ollut suomen almanakassa vuodesta 1950. Myös ortodoksisessa kalenterissa viitataan Annin kohdalla Annaan. Anna taas on kreikkalainen muoto heprean sanasta hannah, armo.

Annika on saksalaisperäinen Annan hellittelymuoto.

Elisabeth on muunnos heprealaisesta nimestä Eliseba, joka tarkoittaa Jumala on valani tai Jumala antaa avun. Siitä on käytössä monia eri kirjoitusmuotoja. Nimen on tuonut tietoon Johannes Kastajan äiti Elisabet. Elisabet ja Maria ovat kristikunnan laajimmalle levinneitä naisen nimiä.

Maria on heprealais-aramealainen nimi, jonka merkitys on epäselvä. Tutkijat ovat esittäneet arvailuja nimen merkityksestä, mm. toivottu lapsi, näkijätär ja herratar.

Lisää tietoa saat esim. kirjoista
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, 1999
Uusi suomalainen nimikirja, 1988
Vilkuna, Kustaa: Etunimet, 2005

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kaipasin tietoa sisareni nimestä, kun hän nukkui pois ja mieli täyttyy kiitollisena kauniista muistoista. Samalla törmäsin oman nimeni selitykseen. Lämmin kiitos.