Kuuluuko jokainen ihminen vähemmistöön jollakin tavalla?

Kysytty

Kuuluuko jokainen ihminen vähemmistöön jollakin tavalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vähemmistö on määrältään pienempi osa jostakin ryhmästä (Kielitoimiston sanakirja). Eiköhän jokaiselle löydy tällaisia ryhmiä.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mutta mitkä ovat asiat, joiden perusteella ihmiset on järkevää luokitella vähemmistöön? Jos ihminen esim. sairastuu diabetekseen jossain vaiheessa, onko järkevää luokitella hänet tämän perusteella vähemmistöön kuin että jos hän on elämänsä alusta lähtien kuulunut vähemmistöön, kuten esimerkiksi jos hänellä on Aspergerin oireyhtymä?

Entä esim. silmien väri? Kuulunko silloinkin vähemmistöön, jos silmäni eivät ole ruskeat, kuten enemmistöllä ihmisistä on?

Kyllä vain. Myös vasenkätinen kuuluu vähemmistöön, jos oikeakätisiä on enemmän. Absolutisti on vähemmistöä alkoholistien joukossa, punkkari on vähemmistönä kamarimusiikkitapahtumassa, ateisti on vähemmistöä kirkkokuorossa, vegaani on vähemmistöä porsasjuhlissa jne.

"Eiköhän jokaiselle löydy tällaisia ryhmiä". Eli vastaaja ei ole täysin varma, koska sanoo "eiköhän".

Niinpä. Itse olen yrittänyt eräälle assille tolkuttaa että kaikki ihmiset eivät kuulu vähemmistöön ja että tämä henkilö ei vain hyväksy sitä että kuuluu itse ja haluaa luokitella kaikki vähemmistöön sen takia.