Kuulemma Antti Tuurin Rata-kertomuksessa esiintyy sana "näystin" kolmesti, "mäystin" ei kertaakaan. Näppäimistössä n ja m ovat vierekkäin ja lähellä on epäilys…

Kysytty

Kuulemma Antti Tuurin Rata-kertomuksessa esiintyy sana "näystin" kolmesti, "mäystin" ei kertaakaan. Näppäimistössä n ja m ovat vierekkäin ja lähellä on epäilys, että kyseessä voisi olla harvinaisen sitkeä lyöntivirhe. Onko kuitenkin kyse murresanasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki Tuurin Rata-kirjat ovat lainassa, joten asiaa ei voinut tarkistaa. Mäystin-sanasta on kuitenkin ainakin aikaisemmin ollut käytössä myös muodot näystin ja mälyke. Kaikki sanat tarkoittavat "suksen jalkaremmiä, varpaallista".(Lähde: Suomen kielen etymologinen sanakirja 2, 1958) Eli voi hyvinkin olla, että n-alku on tarkoituksellinen.

11 ääntä

Kommentit

Kyllä se näystin lienee aivan tarkoituksellinen. Kauhavalla puhuttiin aina näystimistä, ei mäystimistä milloinkaan.

Seiskarissa Suomenlahden saarella puhuttiin pelkästään näystimistä.