Otsikko
Kuinka yleisiä suomen nimistössä ovat kaksiosaiset etunimet ilman väliviivaa ja ovatko ne perinetikkäitä vai vasta aivan viime vuosien muotioikkuja? Esim…

Kysytty

Kuinka yleisiä suomen nimistössä ovat kaksiosaiset etunimet ilman väliviivaa ja ovatko ne perinetikkäitä vai vasta aivan viime vuosien muotioikkuja? Esim. Hannaleena, Hennariikka tai Riikkaliina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielenhuollon tiedotuslehti Kielikellossa on Suvi Mäkelän artikkeli yhdysnimistä. Artikkelin mukaan yhdysmerkittömissä etunimissä on mm. vanhoja vakiintuneita kaksoismuotoja (kuten vaikkapa Marianne),  että myöskin pitkän nimen kansanomaistuneita muotoja, jotka ainoastaan näyttävät olevan kaksiosaisia (esim. Ellinoora, alun perin Eleonoora). Monia yhdysmerkittömiä on jopa enemmän kuin tavuviivallisia (esim. Sarianna ja Annastiina).

Koko artikkeli on luettavissa täältä:

https://www.kielikello.fi/-/jan-erik-ja-sarianna-yhdysnimien-kirjoitustapa