Otsikko
Kirjoitan kirjaa, jonka lähdeluetteloon kaipaan tietoja ja sivunumeroita teoksesta Mauri Aalto, Hannu Alho, Kalervo Kiianmaa ja Lolan Lindroos (toim.):…

Kysytty

Hei!

Kirjoitan kirjaa, jonka lähdeluetteloon kaipaan tietoja ja sivunumeroita teoksesta Mauri Aalto, Hannu Alho, Kalervo Kiianmaa ja Lolan Lindroos (toim.): Alkoholiriippuvuus. Tästä kirjasta 2015 ilmestynyt tuorein painos. Olen ulkomailla, enkä siten pääse itse kirjastoon. Olisin äärettömän kiitollinen avusta.

Kaipaan seuraavia tietoja:

-Artikkeleiden Alkoholin ongelmakäyttö on yleistä ja Oikeus hoitoon ja hoidon tarve alkoholiriippuvuudessa alku- ja loppusivunumerot, siis tyyliin x-x.

-Lisäksi minulta puuttuu samasta teoksesta Mauri Aallon kieltämistä koskevan tiedon sivunumero ja ko. artikkelin otsikko alku- ja loppusivunumeroineen:
Päihdelääketieteen professorin Mauri Aallon mukaan kieltämisen syyksi voi ajatella myös sairauteen kuuluvaa ajattelukyvyn heikentymistä. Sairaus johtaa siihen, että alkoholisti ei kykene havaitsemaan monimutkaisia ilmiöitä tai päättelemään näiden ilmiöiden yhteyksiä, hän kirjoittaa.

-Teoksessa on myös kohta, jossa todetaan, että alkoholi on yli 60 sairauden taustalla. Siitäkin tarvitsisin otsikon, sivunumeron ja luvun alku- ja loppusivunumerot.

Lisäksi tarvitsisin sivunumeron runolle "Laulu itsestäni" teoksesta Walt Whitman: Valitut runot, suom. Markus Jääskeläinen. Säkeet ovat seuraavat:
Seisahda hetkeksi kanssani tänä päivänä ja yönä niin saat
tietää kaikkien runojen alkuperän,
sinulle annetaan parasta mitä maa ja aurinko tarjoavat,
(aurinkoja on miljoonia muitakin),
sinun ei tarvitse enää tyytyä toisen tai kolmannen käden tietoon,
katsella kuolleiden silmin eikä ravita itseäsi kirjojen haamuilla,
et myöskään katsele minun silmieni läpi etkä opi minulta,
kuulet asioiden kaikki puolet ja suodatat ne itsesi läpi.

Koskaan ei ole ollut enemmän alku kuin nyt,
enemmän nuoruutta ja ikää kuin nyt.
Eikä täydellisyyttä tule koskaan olemaan enemmän kuin nyt,
taivasta ja helvettiä enemmän kuin nyt.

Vastaus

Vastattu

Alkoholin ongelmakäyttö on yleistä, s. 12-12 (sisältyy isompaan kokonaisuuteen Alkoholin ongelmakäyttö, s. 7-15. Kokonaisuuden on kirjoittanut Mauri Aalto.

Oikeus hoitoon ja hoidon tarve alkoholiriippuvuudessa, s. 8-8, sisältyy isompaan kokonaisuuteen Alkoholin ongelmakäyttö, 8-16. Kokonaisuuden on kirjoittanut Mauri Aalto.

Päihdelääketieteen professorin Mauri Aallon mukaan kieltämisen syyksi voi ajatella myös sairauteen kuuluvaa ajattelukyvyn heikentymistä. Sairaus johtaa siihen, että alkoholisti ei kykene havaitsemaan monimutkaisia ilmiöitä tai päättelemään näiden ilmiöiden yhteyksiä, hän kirjoittaa.
- tämä kohta löytyy s. 8, eli sisältyy tuohon edelliseen lukuun

Kirjassa on luku Alkoholi ja elimelliset sairaudet, s. 187-220, mutta en löydä suoraa mainintaa siitä, että alkoholi olisi yli 60 sairauden taustalla. Alun johdannon jälkeen tauteja käsitellään erikseen. Nämä osuudet on kirjoittanut vaihdellen Satu Väkeväinen, Tiina Heliö, Satu Winqvist, Pia Jaatinen, Kalle Jokelainen, Hannu Alho, Johanna Uittamo, Risto Vataja, Pia Mäkelä.

Walt Whitmanin runo Laulu itsestäni on teoksessa sivuilla 11–99. Nuo kyseiset säkeet kuuluvat säkeistöihin 2 ja 3, ja ne ovat molemmat sivulla 13.