Kerromme suomalaisille suurlähettiläille, mitä suomalainen tietoyhteiskunta on, eli kuvailemme kehitystä niin julkisen kuin yksityisenkin sektorin näkökulmasta…

Kysytty

Kerromme suomalaisille suurlähettiläille, mitä suomalainen tietoyhteiskunta on, eli kuvailemme kehitystä niin julkisen kuin yksityisenkin sektorin näkökulmasta. Aiomme ottaa myös SYKEn esille. Voisinko saada vähän tietoa, miten ainutlaatuinen palvelu se oikein on maailmassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

SYKE-palveluita on tehty vuodesta 1995 lähtien. Kansainvälisesti ainutlaatuista Sykkeessä lienee ennen muuta niiden tuotantoperiaate: keskuskirjastotoimiston yhteydessä toimiva Tiedon talo -projekti vastaa kansallisesti palveluiden suunnittelusta, kehittämisestä ja hallinnoinista, kirjastot taas mahdollisimman pitkälle sisällön tuottamisesta palveluihin. Kaikilla kunnan- ja kaupunginkirjastoilla on ylläpitotunnukset, joilla päästään yhteisesti ylläpidettäviin palveluihin. Kaikkiin näihin palveluihin on www-ylläpitoliittymät. Hajautetun ylläpidon ydin on tunnustenhallintatietokanta. Syke-palvelut rahoittaa opetusministeriö ja Helsingin kaupunginkirjasto - yleisten kirjastojen keskuskirjasto.

Lisätietoja: http://www.lib.hel.fi/syke/workshop/syke-esitelma.htm