Otsikko
Kalle Päätalo kertoo lapsuuttaan käsittelevissä kirjoissa, kuinka hänen isänsä moitti usein hänen äitinsä lämmittämää saunaa, että siellä haisee "tikku" tai …

Kysytty

Kalle Päätalo kertoo lapsuuttaan käsittelevissä kirjoissa, kuinka hänen isänsä moitti usein hänen äitinsä lämmittämää saunaa, että siellä haisee "tikku" tai "tiku". Mitä tuo termi mahtaa tarkoittaa? Jotenkin se ilmeisesti liittyi siihen, että Kallen äiti ei olisi muistanut heittää saunassa häkälöylyjä, mutta eihän saunassa häkä ainakaan haissut, koska häkä on käsittääkseni hajutonta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sana kitku tarkoittaa lämmitettyyn saunaan jäänyttä savua:

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

Helsingin saunaseuran sivustolla taas kerrotaan, että savusaunan kiuas ja kivet on lämmitettävä riittävän kuumiksi ja puhtaiksi, jotta löylyvesi höyrystyy puhtaana, eikä saunaan tule tikua eli kitkua;

http://www.saunasaari.fi/finnish/sohjeita.htm

Sanat kitku, tiku ja kaiketi murteellinen sana tikku merkitsevät siis kaikki (savu)saunaan huonosti lämmitettäessä jäänyttä savua.