Mistä tulee sanonta "Saunan takana on aina tilaa."?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "Saunan takana on aina tilaa."?

Vastaus

Vastattu

Sauna on ollut suomalaisille aina tärkeä paikka, mutta paloriskin takia se on yleensä rakennettu pihapiirin laidalle. Kun on haluttu teurastaa syötävät eläimet, sitä ei ole haluttu tehdä kaikkien näkyvillä vaan menty saunan taakse, pois silmistä, hoitamaan homma. Joissain tapauksissa lihan käsittelyä on sitten jatkettu saunassa, siinä myös on ollut vettä helposti saatavilla. Tästä on syntynyt sanonta "viedä saunan taakse", kun halutaan teurastaa, murhata tai vain pelotella jotakuta. Saunan takana on tunnettu syrjäinen teurastuspaikka. "Saunan takana on tilaa" on tästä samasta aiheesta väännetty uusi sanonta, jolla halutaan uhkailla saunan taakse viemisellä ja tappamisella.

viedä saunan taakse | Urbaani Sanakirja

5 saunasanontaa, jotka vain suomalainen ymmärtää | Yle Areena -video, sanonnasta aivan alussa

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Saunan taakse viedään kun lopetetaan jonkin elämä.