Ystäväni kysyi jo tätä, mutta ei ole saanut vastausta. Mitä tarkoittaa sanonnassa "ei hurra perään hauku" tuo hurra? itse oletan sen tarkoittavan koiraa, mutta…

Kysytty

hei,
ystäväni kysyi jo tätä, mutta ei ole saanut vastausta.
Mitä tarkoittaa sanonnassa "ei hurra perään hauku" tuo hurra? itse oletan sen tarkoittavan koiraa, mutta onko näin ja onko sanonta tuttu? Kiitos jo etukäteen vastauksesta

Vastaus

Vastattu

Hurra oli puukiekosta ja narusta valmistettu leikkikalu. "Hurra tehtiin kaivertamalla ohueen, lantin kokoiseen puukiekkoon neljä reikää ja pujottamalla niistä nuora tietyllä tavalla, niin että kun sitä kahden pään veteli edestakaisin, kiekko pyöri nuorassa."

Hurra-sanaa hyödyntäviä sanontoja löytyy useita - ja hyvin monenlaisiin tilanteisiin. Tavallisesti se esiintyy juuri yhdessä perään-sanan kanssa. Esimerkiksi epämieluisan vieraan lähtiessä voitiin sanoa "hurra perään ja hako häntään", ja "Seun varmasti mennyttä kaluva, ei muuta ku hurra perrään", kun luultiin jonkin tavaran kadonneen ainiaaksi. Toisaalta vilkasta ja puheliasta naista saatettiin luonnehtia sanomalla "Se on semmoinen hurra tai härrä."

Lähde:
Suomen murteiden sanakirja. Neljäs osa, huka-iätös. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1994

0 ääntä

Kommentit

Olisko tuossa peräänhaukkumisjutussa alunperin ollut hurran sijaan sana hurtta?
Kuulostaisi paremmin sopivalta. Ehkä ollut kuulovirhe, jonka perusteella on ruvettu hurrattelemaan?