Mikä on prontteli?

Kysytty

Mikä on prontteli?

F. E. Sillanpään Taatan joulu s. 6: ”Minä olin kontillani pirtin penkillä – – ja katselin kuinka myllytietä meni mies ihmeellinen prontteli olkapäällä.”

Vastaus

Vastattu

"Prontteli oli hieman koheneva astia, metallista tai tuohesta tai miksei muustakin tehty. Prännärillä poltettu kahvi pidettiin kaffeepronttelissa ja äijillä oli tuohesta tehty tupakkiprontteli, jossa oli pyöreä pohja, tuohiset sivut ja kansi päällä." - F. E. Sillanpää, Sanoja Hämeenkyrön murteesta (teoksessa Päivä korkeimmillaan : suhteita ihmisiin ja ihmisryhmiin)