Mistä löytyy sanonnan ”Nähdä Napoli ja kuolla” alkuperä?

Kysytty

Mistä löytyy sanonnan ”Nähdä Napoli ja kuolla” alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maunu Sinnemäen toimittaman Lentävien lauseiden sanakirjan mukaan kyseessä on vanha italialainen sananparsi (Vedi Napoli e poi muori). Sen alkuperästä ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa. On myös kerrottu, että se olisi alunperin latinankielinen Videre Neapolim et Mori ja että mori ei olisikaan alunperin tarkoittanut kuolla (vaikka mori tarkoittaakin kuolla), vaan pikkukaupunkia nimeltään Mori. Näistä ei kuitenkaan ole varsinaisia kirjallisia lähteitä, http://www.iitaly.org/magazine/events/reports/article/videre-neapolim-e…

12 ääntä

Kommentit

En ole alkuperäinen kysyjä, mutta tulkitsin kysymyksen tarkoittavan, mihin sanonta viittaa: millaisissa tilanteissa Napoli on nähty ja kuoltu, niin että siitä on syntynyt sanonta?

Napoli on Italiassa, joten tieto, että sanonta on italialainen, ei ole erityisen yllättävä.

Napoli oli kuulu kauneudestaan, ja ajateltiin, että kun kaupungin kauneuden oli omin silmin nähnyt, oli jo kokenut kaiken elämässä kokemisen arvoisen - Napolin nähtyään saattoi siis kuolla rauhassa, tietoisena siitä, että kaikkein kaunein oli tullut koetuksi.

Sanonnan alkuperäiseksi lähteeksi on arveltu myös Goethea, joten sen italialainen alkuperä ei välttämättä ole itsestäänselvyys.