Kun heität löylyä niin kummalla tulee kuumemmat löylyt..jääkylmällä vai kuumalla vedellä..tarkkavastaus

Kysytty

Kun heität löylyä niin kummalla tulee kuumemmat löylyt..jääkylmällä vai kuumalla vedellä..tarkkavastaus

Vastaus

Vastattu

Saunomiseen liittyvissä ohjeissa neuvotaan usein heittämään kiukaalle lämmintä vettä. Kovassa käytössä olevissa saunoissa tätä ohjetta yleensä noudatetaankin. Kotisaunoissa se menettää osin merkityksensä.

– Taustalla on ajatus, että kylmä vesi voi rapauttaa kiuaskiviä nopeammin. Tavalliselle saunojalle, joka ei useita kertoja viikossa merkittäviä määriä sauno, ei ole merkitystä, miten kylmää tai kuumaa vesi on. Kunhan nyt ei ihan jääkalikoita kiukaalle heittele, toteaa Suomen Saunaseuran toiminnanjohtaja Katariina Styrman.

Veden lämpötilalla ei käytännössä ole Styrmanin mukaan merkitystä löylyn laatuun. Sillä on kuitenkin väliä, minkälaista vettä kiukaalle heittää.

– Veden on oltava puhdasta, eli vesijohtovettä olisi hyvä käyttää. Jos vesi on likaista, irtoaa siitä hajuja saunaan. Jos vesi on suolaista, irtoaa siitä suolakiteitä, jotka voivat ärsyttää hengityselimiä ja olo voi muuttua epämiellyttäväksi. Suola myös rapauttaa kiukaan metalliosia.

Suomen Saunaseuran sivuilta varmaan löytyy enenmmänkin kiinnostavaa tietoa löylyvedestä. https://sauna.fi/

Lähde:

Katariina Styrman Suomen Saunaseuran toiminnanjohtaja. Ylen haastattelussa 7.9. 2016