Löytyykö kirjallisuutta / tietoa perinteisestä morsiussaunasta, morsiamen kylvettämisestä? En löydä netistä aiheesta kuin viittauksia. Mitään konkreettista en…

Kysytty

Löytyykö kirjallisuutta / tietoa perinteisestä morsiussaunasta, morsiamen kylvettämisestä? En löydä netistä aiheesta kuin viittauksia. Mitään konkreettista en ole löytänyt, kuinka kyseinen toimenpide suoritetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Häiden, kuten muidenkin juhlien edellä suomalaiset ovat käyneet saunassa. Etenkin morsiamen ja sulhasen on ollut tärkeää olla puhdas, kaunis ja terve astuessaan uuteen elämänvaiheeseen." (Lainaus kirjasta Kahden kauppa, juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia suomalaisista häistä, Toimittanut Terttu Kaivola)

Morsiussaunasta samainen teos kirjoittaa mm. näin: "Varsinkin morsiamen kylvetykseen kuului monenlaisia rituaaleja... morsianta kylvetti ystävätärjoukko tai tehtävään erityisesti pyydetty vanhempi nainen. Sauna koristeltiin lehvin ja oljin, talvella havunoksin, ja lauteille levitettiin puhtaat lakanat. Saunan eteiseen vietiin pieni pöytä, johon óli katettu kahvia, viinaa tai olutta... Saunan ulkopuolelle kokoontui nuorisoa metelöimään ja rämisyttämään kelloja, kulkusia ja metalliastioita."

Tämän teoksen lisäksi morsiussaunasta kerrotaan mm. kirjoissa Löylyn henki - kolmen mantereen kylvyt (s.111) ja Suomalaiset häätavat sekä laajimmin teoksessa Kalevalaseuran vuosikirja 39 (s.293-330).

Näiden saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun aineistotietokannasta osoitteessa http://www.libplussa.fi

Lisäksi näistä parista linkistä voisi olla apua:
http://home.bip.net/ykskaks/arkisto/693/haat1.html
http://www.ohjelmapalvelu.com/tahasauna.html

Hyviä morsiussaunahetkiä!