Onko Teillä kirjallisuutta suomalaisista talonpoikaishäistä 1900-luvulla? Kirjoitan diplomityötä talonpoikaishäistä, nimenomaan kosinnasta ja morsiamen…

Kysytty

Onko Teillä kirjallisuutta suomalaisista talonpoikaishäistä 1900-luvulla? Kirjoitan diplomityötä talonpoikaishäistä, nimenomaan kosinnasta ja morsiamen lähdöstä sulhasen kotiin. Kiitoksia!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kokoelmasta löytyvät ainakin seuraavat teokset, joissa käsitellään vanhoja häätapoja:

Häyhä, Johannes
Kuwaelmia itä-suomalaisten wanhoista tawoista. 1 ja 3-5

1, 3-5: Joulun wietto, Talwitoimet, Kesä-askareet, Naimistavat
Asiasanat: vuotuisjuhlat ; kansanperinne ; työ ; avioliitto ; leikit ; metsästys ; tavat ; karjanhoito ; taikausko ; joulu ; häät ; juhlat ; talonpoikaiskulttuuri ; rituaalit ; vuodenajat ; kesä ; maanviljely ; sadonkorjuu ; kihlaus ; juhannus ; syksy ; kylvö ; loppiainen ; itä-suomi ; heinänkorjuu ; karjala
------
Heikinmäki, Maija-Liisa
Suomalaiset häätavat : Talonpoikaiset avioliiton solmintaperinteet
Asiasanat: kansanperinne ; avioliitto ; suomi ; kansantavat ; riitit ; tavat ; tanssi ; perhejuhlat ; naimattomuus ; häät ; rituaalit ; vihkiminen ; kihlaus ; polttarit ; hääpuvut ; seurustelutavat
---------------------------
Asplund, Anneli
Balladeja ja arkkiveisuja : Suomalaisia kertomalauluja (näissä mukana muutama hääaiheinen)
Asiasanat: kansanmusiikki ; folkloristiikka ; kansanrunous ; kansanrunot ; aiheet ; balladit : Suomi ; perinnemusiikki ; Suomi ; nuottijulkaisut ; kansanlaulut ; arkkiveisut
-----
Lammin kotiseutulehti 2003
Asiasanat: kotiseutukuvaukset : Lammi ; paikallishistoriat : Lammi ; Lammin raittiusseura : historia ; tanssilavat : historia : Lammi : Untula ; urheilukentät : historia : Lammi : Untula ; häät : talonpoikaiskulttuuri
Böök, Albert Theodor
Vanhankansan tapoja ja taikoja ym. sivistyshistoriallisia pikkutietoja Keski-Hämeestä 1800- luvulta
Asiasanat: vuotuisjuhlat ; laskiainen ; kansanperinne : Häme ; uskomukset ; tavat ; hautajaiset ; pääsiäinen ; joulu ; häät ; juhlat ; 1800-luku ; juhannus
Vilkuna, Kustaa
Kihlakunta ja häävuode : Tutkielmia suomalaisen yhteiskunnan järjestäytymisen vaiheilta
Asiasanat: kansanperinne; suomen kieli ; avioliitto ; yhteiskuntakehitys ; tavat ; häät ; etymologia ; juhlat ; yhteiskunta ; kunnat ; vihkiminen ; kihlaus ; kihlakunnat
Heikinmäki, Maija-Liisa
Die gaben der braut bei den Finnen und Esten
Asiasanat: kansanperinne; avioliitto; suomi; tavat ; häät ; vaatteet ; rituaalit ; lahjat ; viro
Sarmela, Matti
Suomen perinneatlas [Elektroninen aineisto] : Suomen kansankulttuurin kartasto 2, 2007. - {1 CD-ROM-levy}
99 karttaa suomalaisesta ja karjalaisesta kulttuurista : pohjoinen pyyntikulttuuri, itäinen kaskikulttuuri, läntinen agraarikulttuuri. - Aihepiirejä: Elämä ja kuolema : karhuriitit, uhripuut, eläinuhrit, karsikot ; Naimisiin meno : kosinta, kihlaus, häät ; Vuotuiset juhlat : juhlapyhät, kokot, kiertueet ; Kylän nuoret : kylätanssit, kyläkeinut, yöstelytavat, nimipäivät ; Samaanit, tietäjät, noidat : loitsut, taudit, metsänpeitto, trullit, para, tietäjätarinat ; Ympäristökertomukset : haltiat, maanalaiset, vainajat, kirkko, aarteet ; Vanhamittaiset runot : Maailman synty, Kantele, Sampo, Väinämöinen, Iso Tammi, balladit, legendat
Myös verkkojulkaisuna
Asiasanat: kansankulttuuri : Suomi ; kansankulttuuri ; Suomi ; folkkultur : Finland
Häät [toimittaja Irma Savolainen], Helsingin kaupunginmuseo, 2001
Asiasanat: häät ; avioliitto ; vihkiminen ; hääpuvut ; häämusiikki ; ruokaperinne ; historia ; perinne ; häät ; bröllop ; äktenskap ; vigsel ; bröllopsdräkter ; bröllopsmusik ; mattradition ; historia ; tradition
Kahden kauppa : Juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia suomalaisista häistä / Toimittanut Terttu Kaivola.
Asiasanat: kansanperinne ; avioliitto ; tapakulttuuri ; historia ; perhejuhlat ; häät ; juhlat ; juhlavaatteet