DVD vanhanajan työmenetelmistä

Kysytty

Hei!
Olin "keikkalaisenaeräässä vanhuspaikassa. Siellä näytin vanhuksille vanhanajan työmenetelmiä DVDn,siinä oli mm lampaankerintää jne. Toisessa sitten jotain muuta vastaavaa. Yhtään en muista,kuka ne oli koonnut, YLE? Kansallismuseo? En muista. Vanhukset tykkäsivät ja ne jutut kirvoittivat keskustelua paljonkin. Sitä paikkaa ei ole enää olemassa, joten en voi kysyä sieltä. DVDt olivat siis suomalaisia ja ilmeisesti koottu uutispätkistä ja vanhoista haastatteluista. Olisi mukavaa jos löytyisivät, voisin esitellä muutamalle dementiahoitajalle. Kiitos avusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Isien työt -niminen viisiosainen sarja. Sarja on koottu Kansatieteellinen Filmi Oy:n lyhytelokuvista vuosilta 1936-41. Sarjan on julkaissut Suomen kulttuurirahasto vuosina 2008 -2011.

Löydät sarjan helposti Helmet-hausta kirjoittamalla hakulaatikkoon "isien työt". Kunkin osan kohdalla on kuvailu sen sisällöstä.

DVD:t löytyvät useiden Helmet-kirjastojen kokoelmista, joista voit lainata niitä sitten, kun kirjastot taas aukeavat.

https://www.helmet.fi/fi-FI

Joitakin osia sarjasta löytyy netistä ja täältä:

http://www.kansatieteellisetfilmit.fi/videot2.htm