Tarvitsisin saamelaisen tarinan tuliketusta. Mistähän kirjasta löytäisin mahdollisimman laajan kertomuksen?

Kysytty

Tarvitsisin saamelaisen tarinan tuliketusta. Mistähän kirjasta löytäisin mahdollisimman laajan kertomuksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainoa toistaiseksi löytämäni tulikettu-aiheinen satu on Tuliketun metsästys teoksessa Suomalaiset kansansadut 4--Hölmöläissadut--Valhesadut , SKS, 1993. Satu on kuitenkin hyvin lyhyt. Kari Kailan kirjassa Revontulet : kansankäsityksistä tutkimukseen (Helsinki : Ursa, 1998) kerrotaan kansanuskomusten tuliketusta revontulien synnyn selittäjänä. Tulikettu esiintyy myös Veikko Huovisen Havukka-ahon ajattelijassa.

Ilmatieteen laitoksen www-sivuilla osoitteessa http://www.fmi.fi/tutkimus_avaruus/avaruus_30.html on artikkeli revontulista. Artikkelissa mainitaan myös tulikettu-teoria.