Savusauna on ns. sisäänlämpiävä?Mitä tällä käsitteellä tarkoitetaan.

Kysytty

Savusauna on ns. sisäänlämpiävä?Mitä tällä käsitteellä tarkoitetaan.

Vastaus

Vastattu

Sisäänlämpiävä eli sisäänsavuava kiuas tarkoittaa sellaista, jota ei ole varustettu savupiipulla. Puulla lämmitettävät kiukaat voivat olla joko sisäänlämpiäviä tai uloslämpiäviä (eli savupiipullisia). Savusaunaan ei kuulu savupiippua, vaan lämmittäessä saunassa viipyvä kuuma savu lämmittää myös saunan seinät ja katon. Savukaasut poistuvat saunatilasta savupiipun sijaan ensin ulko-oven ja myöhemmin ylös seinälle sijoitetun räppänän tai katossa olevan lakeisen eli lakeistorven kautta.

Lähde: Suomen Saunaseura