Otamme taas kesän myötä savusaunan käyttöön. Milloin saunoihin keksitiin laittaa savupiiput ja kehitettiin tämä nykyisin yleinen saunatyyppi? Käsittääkseni…

Kysytty

Otamme taas kesän myötä savusaunan käyttöön. Milloin saunoihin keksitiin laittaa savupiiput ja kehitettiin tämä nykyisin yleinen saunatyyppi? Käsittääkseni nimenomaan savusauna on se alkuperäinen sauna.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen savusauna on ollut olemassa ainakin tuhat vuotta. Perinteisessä savusaunassa ilma vaihtui hirsirakenteiden ja räppänöiden kautta. 1900-luvun alussa saunan kiuasta alettiin kuitenkin kehittää: ensin käytettiin peltitynnyristä valmistettua savukiuasta, ja pian sen jälkeen umpinaista metalli- tai tiilikiuasta, josta savu poistui savupiipun kautta. (Pekka E. Tommila: Sauna. Suomalaisen saunan rakentaminen. 1994.)

Lisää tietoa saunan ja saunomisen historiasta löytyy mm. Risto Vuolle-Apialan teoksesista Savusauna (1993) ja Savusauna: ennen ja nyt sekä Marketta Forsellin teoksesta Saunan taikaa: tarinoita, tietoa, tunnelmia (2007).