Jos teoksen kappaleita on noin 200, varauksia noin 400 ja laina-aika 7 vrk, niin äkkiä laskemalla kirja tulisi omalle kohdalle kahden viikon kuluttua. Laskenko…

Kysytty

Jos teoksen kappaleita on noin 200, varauksia noin 400 ja laina-aika 7 vrk, niin äkkiä laskemalla kirja tulisi omalle kohdalle kahden viikon kuluttua. Laskenko jossain väärin?

"Luksuselämää / Lapidus, Jens

Varauksia 454, kappaleita 225"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Normaalien kirjojen laina-aika on neljä viikkoa, joten se jo lisää odotusaikaa huomattavasti. Osa kirjan 225 kappaleesta on myös laitettu bestseller-niteiksi, jolloin ne eivät liiku lainkaan varausjonossa vaan niitä voi lainata kirjastossa se, joka kirjan ensimmäisenä huomaa. Bestsellereissä on kyllä viikon laina-aika, mutta ne eivät siis varausjonon etenemiseen vaikuta lainkaan, jollei sitten joku kirjaa jonottava asiakas peru varausta saatuaan kirjan bestsellerinä.

Jos varauksen saapumisaikaa haluaa arvioida, kannattaa ottaa huomioon se, että jo nyt lainassa olevan kirjan eräpäivä saattaa olla vielä viikkojen päässä. On myös mahdollista, että osa asiakkaista pitää lainaa yliaikaa tai palauttaa sen jo ennen eräpäivää. Siksi varausten saapumisesta ei voi tehdä täysin luotettavaa arviota. Tosin mitä enemmän kirjan kappaleita on, sitä vähemmän yksittäisellä lainan myöhässä palauttajalla on vaikutusta varauksen saapumisaikaan.

Kahdessa viikossa ei siis kannata kirjaa vielä odottaa. Laskin pikaisesti, että normaaleja lainattavia ja varausjonoa purkavia kirjoja on 147 kappaletta. Voidaan vaikka olettaa, että nyt kirjoja lainassa pitävät asiakkaat pitävät niitä lainassa vielä keskimäärin kaksi viikkoa, joten sen verran aikaa kestäisi, että nuo kappaleet siirtyvät uusille lainaajille. Jos uudet lainaajat pitävät niitä maksimiajan eli neljä viikkoa, tuo kirjamäärä saattaisi kiertää noin 2,7 kertaa lainaajilla ennen kuin jonossa sijalla 400 oleva saisi kirjan. Siitä tulisi ajallisesti noin 10 viikkoa, ja siihen voisi lisätä vielä edellä mainitut 2 viikkoa, joten pahimmillaan odotusaikaa voisi kertyä jopa 12 viikkoa. Varaus saattaa kuitenkin tulla hyvinkin jo aikaisemmin, koska monet lukevat kirjan nopeammin kuin neljässä viikossa ja palauttavat sen sitten varausjonokiertoon. On kuitenkin varsin mahdotonta sanoa mitään tarkkaa ajankohtaa varauksen saapumiselle.