Otsikko
Miksi yli 10 euron ylittäneet kirjastomaksut pitää maksaa, ennen kuin lainat voi uusia? Tuntuu typerältä, että esimerkiksi pääsiäisen ajan lainamaksut vain…

Kysytty

Miksi yli 10 euron ylittäneet kirjastomaksut pitää maksaa, ennen kuin lainat voi uusia? Tuntuu typerältä, että esimerkiksi pääsiäisen ajan lainamaksut vain kasvavat, koska ei ole mahdollisuutta uusia lainoja. Se on loputon kierre.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jonkinlainen maksuraja on katsottu tarpeelliseksi, etteivät kirjaston asiakkaat voi vain kerryttää maksuja ja jättää niitä maksamatta, koska pystyisivät lainaamaan maksamattakin. Ennen raja oli 5 euroa, mutta se nostettiin 10 euroon, jotta kirjojen myöhästyminen ei aivan helposti estäisi uusimista. Tosin tuo 10 euron rajakin voi mennä helposti umpeen, jos on paljon lainoja. Jos haluat ehdottaa maksurajan nostamista, voit jättää asiasta palautetta osoitteessa http://www.lib.hel.fi/fi-FI/Palaute/.

Pääsiäisen aikaan lauantaina olivat auki Itäkeskuksen kirjasto, Kirjasto 10 ja Rikhardinkadun kirjasto, joten niissä saattoi asioida myös silloin. Mikäli maksuja ei ole kertynyt liikaa, kirjat voi uusia soittamalla mihin tahansa auki olevaan HelMet-kirjastoon.