Voisitko kertoa minulle varausmaksuista? Miten semmoista voi tulla? Tuleeko sitä nuorten/lasten elokuvista? Paljonko se yleensä on, miten sitä kertyy/tulee?…

Kysytty

Voisitko kertoa minulle varausmaksuista? Miten semmoista voi tulla? Tuleeko sitä nuorten/lasten elokuvista? Paljonko se yleensä on, miten sitä kertyy/tulee? Voiko Helmet-kirjastoissa saada sitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varausmaksu peritään aikuistenosaston aineistosta, jos varaaja on vähintään 18-vuotias. Alle 18-vuotiailta ei mene lainkaan varausmaksuja, eikä aikuisenkaan tarvitse maksaa niitä lasten- tai nuortenelokuvista. Jos samaa kirjaa on sekä aikuisten- että lasten- tai nuortenosastolla, myöskään aikuistenosaston kirjasta ei peritä varausmaksua, koska varaaja ei voi itse valita, miltä osastolta hänen varauksensa tulee.

Varausmaksu on HelMet-kirjastoissa 50 senttiä jokaisesta varauksesta. Se maksetaan, kun varaus noudetaan kirjastosta. Jos siis aikuinen on varannut vaikkapa kymmenen aikuistenkirjaa, hän maksaa niistä varausmaksuja 10 x 0,50 euroa eli 5 euroa.

HelMet-kirjastojen maksuista löytyy tietoa osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/Maksut(647).