Milloin voisi viettää Nooan nimipäivää?

Kysytty

Milloin voisi viettää Nooan nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka läntisessä kristikunnassa ei olekaan ollut tapana viettää Vanhan testamentin henkilöiden (Nooasta 1. Moos. 5:28-10:32) muistopäiviä, löytyy tässä tapauksessa kuitenkin useitakin historiallisesti perusteltuja vaihtoehtoja.
Suomalaisissa kalentereissa Nooalla on muinoin ollut nimipäivä joulukuun 23. päivänä (vuosina 1740-1748 heprealaista alkumuotoa jäljittelevä Noach, vuonna 1749 latinalainen muoto Noachus).
Roomalaiskatolisessa kirkossa Nooaa on muisteltu joulukuun 19. päivänä, ortodoksisessa kirkossa toukokuun 10. päivänä, Syyrian kirkossa toukokuun 2. päivänä ja Armenian kirkossa heinäkuun 26. päivänä. Raamatun vedenpaisumuskertomukseen liittyen on myös mainittu muita merkkipäiviä:
Nooa lähti arkista huhtikuun 28. päivä (roomalaiskatolinen kirkko), Nooa meni arkkiin elokuun 1. päivänä (koptilainen kirkko), Nooa astui ulos arkista syyskuun 7. päivänä (koptilainen kirkko).
Parhaita vaihtoehtoja kaiketi olisivat nämä päivät ennen joulua (esim. 19. tai 23.12), koska siinä liitytään meikäläisessä kalenterissa edelleen näkyvään perinteeseen, jossa ennen Vapahtajan syntymäjuhlaa ("uuden liiton" alkua) muisteltiin Vanhan testamentin ("vanhan liiton") merkkihenkilöitä.

Lempiäinen, Pentti
Suuri etunimikirja. - 1999.

Vanhat suomalaiset kalenterit
http://almanakka.helsinki.fi/arkisto/

Ekumeeninen pyhimyskalenteri
http://www.heiligenlexikon.de/