Onko nimelle Jasperi nimipäivää ja onko sellaista nimeä edes olemassa? Jos niin onko nimipäivä sama kun Jasper-nimellä? Mites Eevert nimestä Eevertti?

Kysytty

Onko nimelle Jasperi nimipäivää ja onko sellaista nimeä edes olemassa? Jos niin onko nimipäivä sama kun Jasper-nimellä? Mites Eevert nimestä Eevertti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan kirjassa ”Etunimet” (Otava, 2005) samaistaan nimi ”Jasper”, johon myös ”Jasperi” liittyy, etunimiin ”Jesper” ja ”Kasper”. Jesperin ja Kasperin nimipäivä on ruotsinkielisen almanakan mukaan 20.10., joten silloin voisi hyvin Jasperi-niminenkin juhlia nimipäiväänsä. Osoitteesta http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 löytyvä nimipalvelu kertoo, että Jasperi-nimeä on annettu viime vuosikymmeninä lapsille.

Pentti Lempiäisen ”Nimipäivättömien nimikirja” (WSOY, 1989), että Eevertti-nimisten nimipäivä on 9.9., jolloin sitä juhlivat myös Eevert ja Eevert.