Tyttäreni nimi on Adaliina ja haluaisin tietää koska on nimipäivä? Kiitos!

Kysytty

Tyttäreni nimi on Adaliina ja haluaisin tietää koska on nimipäivä? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adaliina on rinnakkainen kirjoitusasu nimille Adeliina, Adelina, Adeline, Adelin ja Adéle. Nimipäivää Adaliinalle ei löydy suomalaisesta kalenterista. Nimet ovat kantanimen Adelheidin muunnoksia. Esim. Ranskassa kunnioitettu Adelina oli Englannin kuninkaan ja Normandian herttuan Vilhelm Valloittajan pojantytär, joka kuoli Normandiassa sijainneen La Blanchen luostarin abbedissana v. 1125 (muistopäivä 20.10.)
Nimen osa Ada, suomal. muoto Aada, on alun perin saksalainen lyhentymä adel-alkuisista nimistä, kuten Adelheid, Adelgunda. Nimien taustalta löytyy merkitys ”aatelinen, jalosukuinen”. Euroopassa Adaa on vanhastaan käytetty myös Adelan, Adelen ja Adelaiden kutsumamuotona ja Suomessa Ada on ollut muun muassa Adalmiinan ja Adolfiinan lempinimi. Hepreaksi nimi merkitsee ”korua”. Ada löytyy Vanhasta testamentista, jossa sitä kantaa patriarkka Jaakobin pojan Esaun vaimo. Ada on ollut ruotsinkielisessä almanakassa vuodesta 1929 ja suomenkielisessä almanakassa sen vastike on Aada. Adan nimipäivä on 16.12.
Liina on lyhentymä useista liina-pääteisistä nimistä ja pohjautuu esim. Aliinaan, Eveliinaan, Karoliinaan ja Pauliinaan. Ruotsinkielisestä almanakasta nimi löytyy kirjoitusasussa Lina. Suomenkieliseen almanakkaan Liina saatiin 1950. Liinan päivä on 22.6.

Internetistä löytyy leikkimielellä tehty nimipäiväkalenteri etunimille, jotka puuttuvat virallisesta Yliopiston Almanakkatoimiston ylläpitämästä nimipäiväkalenterista: http://www.etunimet.net/erikoiset-nimipaivat/. Siellä mainitaan nimi Adelina, jonka nimipäivää vietetään Latviassa 18.3.

Väestörekisterin nimipalvelusta selviää Adaliina-nimen esiintyvyys Suomessa 1800-luvulta lähtien:http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/bulletin.nsf/PFBDArch/860239FFA…

Yliopiston Almanakkatoimisto: http://almanakka.helsinki.fi/nimipaivat/

Lähteet: Saarikallio/Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. 2007. Lempiäinen, Suuri etunimikirja. 1999.

34 ääntä

Kommentit

16.12

Kaikille uniikeille nimille ei vaan voi automaattisesti löytyä luontevaa nimipäivää. Näin esimerkiksi erilaisissa itse keksityissä kukkaisnimissä tai tuontitavarassa. Lasta voidaan myös kurmottaa koulussa vanhempien antaman nimen vuoksi (esim. Johnny Cash: Boy Named Sue) jos joku oikein kerjää koulukiusaamista. Jotain kannattaa tiedostaa tai varmistaa syytöntä lapsiparkaa nimettäessä.