Milloin on Veronan nimipäivä tai milloin sitä voisi viettää? En ole löytänyt tietoa mistään. Onko Verona italialainen nimi ja kuinka yleinen nimi italiassa…

Kysytty

Milloin on Veronan nimipäivä tai milloin sitä voisi viettää? En ole löytänyt tietoa mistään. Onko Verona italialainen nimi ja kuinka yleinen nimi italiassa tytöillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verona on kaupunki italiassa, mutta etunimenä sitä voidaan pitää myös lyhennyksenä Veronicasta (tai Veronikasta). Etunimenä se on käytössä etupäässä englantilaisella kielialueella. Yhdysvalloissa Verona-nimi on ollut eniten käytössä 1800-luvun loppupuolella ja 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä.

Pentti Lempiäisen Nimipäivättömien nimipäiväkirja ei tunne Verona-nimeä, mutta Veronicalle se antaa nimipäiväksi 4.2. Legendojen mukaan Veronica oli nainen, joka ojensi ristiä kantavalle Kristukselle liinan, jolla hän voi pyyhkiä hikeä otsaltaan. Roomalaiskatolisessa perinteessä hänen muistopäivänsä on 4.2. Ortodoksisessa kalenterissa Veronikan päivä on 12.7. Veronica-nimi tulee kreikasta ja tarkoittaa voiton tuojatarta.

Lähteet:
Lempiäinen, Pentti: Nimipäivättömien nimipäiväkirja (WSOY, 1989)
Nummelin, Juri: Osma, Ranja, Vilmiina : 800 harvinaista etunimeä (Nemo, 2003)
http://babynamesworld.parentsconnect.com/popularity_of_Verona.html