Otsikko
Tytöllemme tulee nimeksi Enna Johanna. Milloin Ennan nimipäivää vietetään ja mistä Enna -nimi on lähtöisin?? Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa netistä, mutta…

Kysytty

Tytöllemme tulee nimeksi Enna Johanna. Milloin Ennan nimipäivää vietetään ja mistä Enna -nimi on lähtöisin?? Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa netistä, mutta vielä en ole onnistunut löytämään. Enna on ollut mieheni edesmenneen mummun etunimi. Hän on kuollut jo 1960-luvun lopulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enna on mahdollisesti friisiläinen nimi, lähtöisin muinaissaksalaisesta sanasta angul (kärki, piikki). Suomessa nimi yleistyi 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Nimi ei ole suomalaisessa almanakassa. (Lempiäinen:Suuri nimipäiväkirja, Nimipäivättömien nimipäiväkirja)

Nimeä voidaan myös pitää Ennata (Ennatha)-nimen lyhentymänä. Ennata oli perimätiedon mukaan marttyyrineito Palestiinan Kesareasta 200-luvun lopulta. Ennata on
Suomen ortodoksisessa kalenterissa 10.2. ja katolisen kirkon pyhimysluettelossa 13.12. Olisi kenties mahdollista viettää nimipäivää jompana kumpana.

Tarkempia tietoja voit kysellä professori Eero Kiviniemeltä, joka huolehtii Helsingin yliopiston nimipäiväkalenterista. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta
http://almanakka.helsinki.fi/