Tarvittaisiin tietoa milloin Lucas viettää nimipäiviään Suomessa ja milloin Irlannissa? Mistä nimi Lucas on peräisin? Muuta Lucas nimeen liittyvää tietoa?

Kysytty

Tarvittaisiin tietoa milloin Lucas viettää nimipäiviään Suomessa ja milloin Irlannissa? Mistä nimi Lucas on peräisin? Muuta Lucas nimeen liittyvää tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lucas ja Luukas viettävät nimipäiviään Suomessa 18.10.

Ortodoksisen kalenterin mukaan Luukkaalla on nimipäivä myös 7.2. Silloin juhlitaan pyhittäjä Luukas Kreikkalaista.

Lucas-nimen alkuperäinen merkitys on "Lucianiasta" (=maakunta Etelä-Italiassa) kotoisin oleva, lukanialainen tai aamunsarastuksessa syntynyt.(Eeva Riihonen: Mikä lapselle nimeksi? T. 1992) Almanakkaan nimen on tuonut kolmas evankelista Luukas. Lokakuun 18. on ollut hänen muistopäivänsä jo alkukirkon ajoilta, kuten on yhä laita koko kristikunnassa.(Uusi suomalainen nimikirja. O 1988).

Edellisen perusteella uskoisin, että myös katolisessa Irlannissa Lucas viettää nimipäiväänsä 18.10.

Ortodoksisen kalenterin toinen nimipäivä juontaa alkunsa tsaari Nikolai II:n pojasta Alekseista, joka syrjäytti välillä Luukkaan almanakasta, kun ajanlaskujen välisen eron vuoksi Aleksios tuli tälle päivälle.

Luukas on ollut aikoinaan yleinen etunimi. Siitä tunnetaan kutumanimimuodot Luukka, Luukko, Luukki, Lukka ja Luuka.

Apostoli Luukas oli ammatiltaan lääkäri. Kirkkotaiteessa on Luukkaan tunnusmerkkinä härkä, mutta hänet voidaan myös kuvata maalaamassa Neitsyt Marian kuvaa. 600-luvulla syntyi nimittäin legenda, että Luukas on maalannut Marian ja Jeesus-lapsen eli siis ensimmäisen madonnan kuvan. Tämä tarina syntyi itäisen kristikunnan piirissä, mutta levisi sieltä 1400-luvulla länteen ja tuli täällä hyvin suosituksi. Samalla Luukkaasta tuli taidemaalarien suojelupyhimys. (Pentti Lempiäinen: Nimipäivättömien nimipäiväkirja. WS 1989)

13 ääntä

Kommentit

KIITOS TUOSTA OLI MINULLE HYÖTYÄ