Osaatteko suositella suomalaisia teoksia, joissa pääosassa olisi yksinhuoltaja?

Kysytty

Osaatteko suositella suomalaisia teoksia, joissa pääosassa olisi yksinhuoltaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ymmärrän kysymyksen niin, että kysyjä haluaa lukea romaaneja, kaunokirjallisuutta. On tietysti paljon kirjoja, jossa kerrotaan kasvamisesta yksinhuoltajan perheessa, mutta silloin yleensä päähenkilö on perheessä kasvava lapsi, ei huoltaja (Hannu Väisänen: Vanikan palat, Joel Haahtela: Kuinka taivaat alkavat ...) Lista kirjoista, joissa päähekilö on nimenomaan yksinhuoltaja on vähemmän. Tässä niistä muutama erilainen.

Autio, Orvokki . Merkki päällä (1985). Pesärikko-trilogian viimeisessä osassa kirjojen päähenkilö Armi elää lastensa kanssa Tampereella. Hän on eronnut miehestään, mutta yhteys mieleltään sairaaaseen mieheen ja hänen sukuunsa ei helposti katkea.

Blomqist, Anni . Anna Beata saa oman kodin (1983. suomeksi 1984). - 1800-luvun Ahvenanmaalle sijoittuva kertomus piiasta, joka saa aviottoman lapsen. Osa Anna Beata -sarjaa.

Hietamies, Eve . Yösyötto (2010) - Kirja kertoo nuoresta isästä, joka yllätyksekseen jäi kahdestaan vauvan kanssa.

Kilkku, Elina : Täydellinen näytelmä (2019). Chic lit -tyyppinen kirja. Kirjan päähenkilö on teatterinjohtaja, jonka mies lähti toisen naisen perään heti lapsen synnyttyä. Eämä on aika hektistä.

Kostamo, Eila . Isänkuvat (2010) : Kirjan päähenkilö on 57-vuotias naistaidehistorioitsija, joka on kasvattanut avioliiton ulkopuolella syntyneen poikansa yksin. Mies on elänyt avioliitossa tahollaan. Äiti on sepittänyt pojalleen valheellisen isätarinan. Kun poika joutuu sydänleikkaukseen, äiti alkaa miettiä menneitä. Olisiko sittenkin pitänyt valita toisin?

Lundán, Tina : Ensimmäinen kesä (2008). Ainakin osittain omaeelämäkerrallinen romaani kertoo nuoresta leskestä, joka elää elämäänsä ensimmäistä kesäänsä leskenä. Kirjassa pääosin puhuu äiti, välillä myös tytär.

Mustonen, Enni : Vasikantanssi (1989). Kouluikäisen pojan yksinhuoltaja muuttaa Helsingistä maalle romanttisessa maalaisromaanissa.

Peura, Maria: Ja taivaan tähdet putoilivat (2014): Lestadiolaistaustainen nainen on eronnut ja muuttanut tyttärensä kanssa pohjoisesta Helsinkiin. Maailmat törmäävät. Kirjan kieli on erityisen kaunis.

Tikkanen, Märta : Miestä ei voi raiskata (1975, suomennos 1976) - Kirjastossa työskentelevä eronnut yksinhuoltaja raiskataan.