Otsikko
Jos otan kuvan, en siis videota tai ääntä, soittavasta sinfoniaorkesterista, mitä tekijänoikeuksia rikon?

Kysytty

Jos otan kuvan, en siis videota tai ääntä, soittavasta sinfoniaorkesterista, mitä tekijänoikeuksia rikon?

Vastaus

Vastattu

Et riko tekijänoikeuksia, mutta saatat rikkoa soittajien, orkesterin tai esityspaikan sääntöjä. Kaikki eivät halua tulla kuvatuiksi, vaikka esiintyvätkin julkisesti. Kannattaa kysyä lupaa kuvaamiseen ja kuvan mahdolliseen julkaisuun etukäteen. Usein keikoilla saa kuvata, muttei aina. Helmi Nykäsen artikkeli 15.2.17 yle.fi

Pirkko Pesosen kirjassa Valokuvan lait - Missä saa kuvata ja mitä julkaista kuvaamisen kiemuroita selvitellään vielä lisää. Helmet.fi